call נגישות 3D מערכת הדמיות שיתוף
תמונת בלורן תמונת בלורן תמונת בלורן תמונת בלורן תמונת בלורן
close

למידע נוסף

ראיון שקוף

אמנית הזכוכית והגרפיקאית קרן גורן רואה בזכוכית לונה פארק של צבעים, טקסטורות וטכנולוגיות, ובדרך היא עושה לאדריכלים ולמעצבים טוב על הלב.

קרן גורן מובילה את חטיבת הזכוכית בבלורן ועובדת בצמוד עם אדריכלים ולקוחות פרטיים שיוצרים באמצעותה עיצובים יחודיים בהתאמה לתכנון ולחזון העיצובי שלהם. פגשנו אותה לראיון שקוף בו קבלנו הצצה על האופן שבו השתרבבה הזכוכית לחייה.

גורן היא בוגרת בצלאל במחלקה לתקשורת חזותית, הייתה פרסומאית ועבדה במשך שנים במשרדי פרסום ובטלויזיה, כארט דיירקטור.  היא היתה מהחלוצים בתחום עיצוב ממשקי משתמש באתרי אינטרנט לפני 15-20 שנה כשהעולם הזה היה עדיין בחיתולים.

לפני 15 שנה כשהיא מנהלת סטודיו למיתוג בבעלותה, היא חלתה בסרטן, שגרם להשקפת עולמה להתהפך. גורן הבינה שהיא לא רוצה לחיות תחת לחץ וביקשה לעשות את רק את מה שהיא אוהבת.

אז איך משם הגעת לזכוכית?

תמיד אהבתי זכוכית – ניפוח זכוכית, נמשכתי מאוד לחומר הגלם וחשבתי שיהיה מושלם לשלב את הידע והניסיון שלי בעיצוב גרפי עם זכוכית. ו...?

פגשתי בחור שסיפר לי שאפשר להדפיס על זכוכית והתחלתי להתעניין בתחום. נדלקתי ומאוד מהר מצאתי את עצמי מתמחה בתחום. בהמשך, שמעתי על בלורן מחבר קרוב. הרמתי טלפון למנכ"ל עופר עמיר, החיבור היה מיידי. עופר התלהב ממני כאדם והזמין אותי לפגישה. בלורן הייתה מהחלוצות בהדפסה דיגיטלית על זכוכית ומפה לשם אני עובדת בחברה כבר 8 שנים.

ומה את עושה שם בעצם?

אני עובדת בעיקר עם מעצבים ואדריכלים  וגם עם נגרים יצירתיים, ויחד יוצרים מוצר בהתאמה אישית, שמעוצב ומיוצר לפי הויז'ן שלהם.

חיפוי זכוכית בלורן

אז מה מבדל אותך מכל אחד אחר שמדפיס על זכוכית?

הכל עניין של גישה. החברה שבה אני פועלת - בלורן, מעניקה לי חופש יצירתי ואינה מגבילה אותי ביצירה וברצון שלי להתפתח ולהשתמש בטכנולוגיות לצורך אמנות. ז"א, שאני פותחת ללקוחותינו פתח ליצירה אחרת, אמנותית, ייחודית ויחד אנחנו משתמשים בטכנולוגיה לצורך עיצוב. כמובן שיש את ההדפסים ה"רגילים" שיצרנים אחרים עושים, אבל אצלנו הגבולות הם בשמיים. כמעט ואין "אי-אפשר". במפעל שלנו בראשל"צ (מפעל אלומיניום וזכוכית) יש לנו מדפסת דיגיטלית חדישה וייחודית, המדפיסה ישירות על גבי המשטח (לא רק זכוכית אלא חומרים רבים אחרים כגון עץ, אלוקבונד, פרספקס, ברזל, בטון ועוד) ומאפשרת תוצר סופי איכותי ביותר והטכנולוגיה שלה מאפשרת הדפסים מיוחדים כגון הדפסת לכה שקופה והדפסה מרקמית.

מה זאת הדפסה קדמית?

טכניקת הדפס מיוחדת עליה עבדנו כשנה בפיתוח, שמאפשרת פני שטח תלת ממדיים. היא לא מתאימה לכל מקום, אבל איפה שהיא משתלבת, היא יוצרת מראה מרהיב! ניתן לשלב אותה בקירות כח בחללים, דלתות הזזה של רהיטים או של כניסה למשרד, ארגזי תאורה - בעצם לייצר הדפס ייחודי וחד-פעמי. אני יכולה לעשות כל מה שעולה על דעתי או בדמיונו של הלקוח – את הקובץ אני בונה בשיתוף עם הלקוח שלי שהופך בעצם שותף ליצירה.

מתי בתהליך תכנון המטבח נכנסת הזכוכית?

הדרישה מגיעה במהלך העיצוב מול חברת המטבחים– לעשות דלת או חזית או פיס מיוחד במטבח מזכוכית.

הנגר פונה לבלורן, מכניס את מידות הדלת ובלורן מייצרת אותה. הנגר בעניין הזה עובד ישירות מול בלורן. הלקוח בחר, בנה את הויז'ן העיצובי ומשם זה בין הנגר/ חברת המטבחים לבלורן. הנגר מקבל את החזית עטופה, מסיע אותה לבית ומרכיב אותה כחלק מהמטבח.
בחיפויי קיר לעומת זאת, בלורן אחראית גם על ההתקנה. העיצוב כמובן, נעשה אצלנו לפי הדרישה.

מה כוונתך חיפוי קיר?

זה מה שזה. אנחנו מחפים קירות בזכוכית. זכוכית בעובי 6 מ"מ שעברה חיסום, ניתן לתכנן הדפסה במראה של מתכת חלודה, עץ, בטון או יצירת אמנות מרהיבה. קיר כזה הוא קיר כח שעושה חלל. טכניקת ההדפסה נקבעת לפי הצורך, הרצון והמיקום שלה.

בהרצאות שלי בפני אדריכלים ומעצבים הם מבינים עד לאיזו רמה פרסונאלית הם יכולים להגיע.

אני תמיד אומרת להם שלצד הקניות שהם עורכים עם הלקוחות במקומות שונים, כשהם משלבים פריט בעיצוב אישי שלהם זה סוג של השארת חותם, טביעת אצבע, הגרנד פינאלה שלהם בבית הלקוח.

חיפוי זכוכית בלורן

איך יודעים איזה זכוכית מתאימה למה?

הכל הוא נגזרת של מה מעצבים וזה מידע שניתן בעת התהליך. בחזיתות של רהיטים למשל, אנחנו משתמשים בזכוכית 4 מ"מ, בהם הזכוכית היא עם מילואה של אלומניום. כלומר יש מסגרת אלומיניום ובתוכה זכוכית. שמים ויניל בצד האחורי של הזכוכית וזה מגן. אם היא חלילה נשברת היא נשארת צמודה לויניל.  בחיפויי קיר, אנחנו עובדים עם זכוכית 6 מ"מ מחוסמת תמיד.  כשמדובר בשולחנות אוכל, הזכוכית היא בעוביים משתנים של 8-10-12 מ"מ, שקופה, מודפסת או צבועה. את רואה את הדגם הזה? (אנחנו יושבות סביב שולחן אוכל עם פלטת זכוכית במראה אבן טבעית) הוא יכול להיות גם החיפוי לחזיתות המטבח ואז הוא יהיה בתוך מילואה או חיפוי קיר בסלון ואז הזכוכית תהיה עבה יותר, ולמעשה נוצר בכך טוטאל דיזיין. החלקים השונים מדברים אחד עם השני ויוצרים קשר עיצובי מקסים.

כשאני מבקרת בתערוכות אני שמה לב שבשנתיים האחרונות הזכוכית פרצה למקום אחר. חומר מאוד בסיסי שפתאום התחזק. תופסים אותה כאלמנט עיצובי אמנותי בחלל ולא רק פונקציונאלי.
זה נכון. בעיני אין שילוב טוב יותר מעיצוב וטכנולוגיה. העיצוב משרת את הטכנולוגיה והטכנולוגיה משרתת את העיצוב. זאת סימביוזה אינסופית. אחד ניזון מהשני. את צודקת לגבי הזכוכית. הנושא הזה מתפתח בצורה מאוד משמעותית וזה הרבה תודות לטכנולוגיות המתקדמות שמאפשרות את זה.

אפרופו פיתוח, מתבשל אצלך משהו חדש?

כל נושא ההדפסה הקדמית -  לקח לי שנה להבין איך אני מעצבת את ההדפסה הקדמית, איך אני מפתחת את העיצוב לכדי מוצר. לקח זמן ללמוד ולפתח זה. אחד הדברים הכי חשובים לבלורן היא האחריות שהיא מעניקה למוצר. אז לפני שהוצאתי את הטכנולוגיה לשימוש צרכני, עשינו בדיקות עמידות התקנו את המוצר, בדקנו את עמידותו ורק אחרי סדרת הבחינות והבדיקות המוצר יוצא לשיווק. 
זה לא פשוט, מדובר בפיתוחים מאוד מורכבים. מעבר לכך, על אף שיש לנו גם מוצרי מדף, הדפסים מוכנים מראש, האדריכלים והמעצבים אוהבים ליצור את העיצוב שלהם. אני יכולה לעבוד ביחד עם אדריכל כמה חודשים על פיתוח שבסוף יהיה בדיוק, בדיוק מה שהוא חלם עליו.

את ההדפסה הקדמית ניתן ליישם בויטרינות, דלתות מעבר, תראי את דלת ההזזה הזאת (דלת בין שני חללים – דלת שקופה שעליה מודפס MEETING ROOM בהדפסה מובלטת) - מדלת זכוכית משעממת היא הפכה להיות דלת מעוצבת.

זה מתכתב עם המהפכה שגוגל עשו בתחום העיצוב, שהפכו את המשרדים שלהם לחגיגה עיצובית והכניסו המון צבע לחללי העבודה. זה יצר הלך רוח אחר במשרדים, שמבקשים היום להיות יותר מעוצבים, כאלו שמשרתים עובדים שעות ארוכות, ולזכוכית יש חלק משמעותי שם. מחיצות זכוכית הן אלמנט מעוצב ומצד שני יש בהן קלילות ותחושת ציפה, חפה מעומס.

כיצד את רואה את התפתחות הזכוכית בעתיד?  

אני רואה את זה גדל וגדל. השימושים הנוספים, מעבר לשימושים הקונבנציונאליים, כמו מחיצות במשרדים עם הדפסות וגרפיקה או חזיתות לרהיטים עם הדפסות מינימליסטיות כמו שראינו במילאנו לפני שנתיים, רק ילכו ויעמיקו נוכחות.

סלונה דל מובילה במילאנו היא התערוכה הכי חשובה בהקשר הזה, כי אנחנו עוסקים בתחום הרהיטים וזו תערוכת הרהיטים הגדולה ביותר. אז בכל שנה אנחנו מתייצבים שם, קבוצה מאוד גדולה מבלורן, למעשה כל מי שעוסק בהחלטה של איזה חומרים נכנסים. מהתערוכה האחרונה הבאנו את כל משחקי השקיפויות המורכבות, את הויטרינות החצי שקופות והדפסות ייחודיות. חברת אביבי למשל, הגיעה אלי אחרי התערוכה וביקשה לעשות את החזיתות שמשולבות בהן רשתות, שמעניקות מראה תעשייתי. בהמשך כל השוק ביקש את זה. אז כן, הגדולים מאמצים את הטרנדים ואחר כך השוק הולך אחריהם.

בתערוכת טימבר האחרונה הצגתי מראות עם פטינה. עשיתי פטינה כחולה. וזה היופי. אני יכולה לייצר באיזה פטינה שאני רוצה. מהחומר הכי פשוט אני הופכת את זה למשהו שהוא עיצובי וייחודי, אז באמת שהשמים הם הגבול התחתון.

  הדפסה על זכוכית בלורן

 

אני מסתכלת לך על היד כל הראיון וחייבת לשאול מתי החלטת לקעקע לעצמך על היד את המילה  BALANCE ?
זה כדי להזכיר לי. אני לפעמים עפה עם המוח שלי ומתבלבלת ועצם הקעקוע של המילה מאפס אותי.  אני זוכרת, זה לא צריך להיות לי מול העינייים. זה מזכיר לי מעצם הקיום של המילה על היד שלי. וגם האינסוף... וגם המנדלה המעגלית והאינסופית הזאת (עוד שני קעועים שהתגלו על ידה של גורן). 
קרן מצביעה על חלק אחד של הקעוקוע, זה בעלי שהוא הקרקע שלי ושני ילדי – יולי (12) ועדן (18). באמצע בין שניהם חליתי בסרטן בגלל זה פער הגילים הגדול ביניהם.

 
משהו לסיכום?

מה שאולי חשוב להזכיר שהעבודה היא התמסרות ביני ובין המעצב – אני פותחת בפניו את הדלת לעולם שלי, שבנוי משליטה טובה בתוכנות גרפיות, בידע גרפי וברשותי כל היכולות הטכניות של עבודה עם הדפסת זכוכית. כל אלו מאפשרים לי לתרגם חזון וחלום למציאות. זה הכי חשוב, וגם העובדה שהמפעל שלנו פתוח תמיד לביקורים, מומלץ פשוט לבוא להתרשם, לראות את תהליך הייצור.




לבלוג המלא >

כתבות נוספות